Kæmpe udvidelse af Københavns Lufthavn

Kæmpe udvidelse af Københavns Lufthavn

17 oktober 2019

Visualisering: Vilhelm Lauritzen Arkitekter.


Orbicon skal kontrollere konstruktionerne i udvidelsen af Terminal 3. En udvidelse på hele 80.000 m2. Det er lufthavnens hidtil største byggeprojekt og med udvidelsen er der plads til 40 millioner passagerer om året. 

Orbicon er valgt af Københavns Lufthavne A/S til at stå for den overordnede kontrol af konstruktionerne til den kommende udvidelse af terminal T3. I det nye projekt skal terminalområdet mellem Gate C og B bindes sammen af en 270 meter lang og 60 meter bred tilbygning. Det nye byggeri skal blandt andet give plads til en markant udvidelse af bagageudleveringen og en udvidelse af paskontrollen for afrejsende og ankommende passagerer ved Gate C.

Byggeriet midt i lufthavnen er et af de største byggeprojekter i Danmark lige nu, og det skal foregå mens fly, medarbejdere og passagerer bruger lufthavnen, som de plejer. Så stort et byggeprojekt midt i lufthavnens kerne er ikke uden udfordringer. Der er til så store projekter med komplicerede konstruktioner og store spænd- og stor personbelastning, krav fra myndighederne til kontrol af konstruktionsprojektet for at minimere fejl og øge sikkerheden.

Vi er stolte af at være en del af dette store og spændende projekt. Tredjepartskontrollen af så stort et projekt fylder mere end de fleste nok tror. Den grundige gennemgang af konstruktionsberegningerne er af stor sikkerhedsmæssig betydning og gør, at vi kan være helt trygge ved den nye bygning, siger Erik Severin, der er forretningsudviklingschef i Orbicon.

 

Kvalitet og bæredygtighed

Der er fokus på høj kvalitet, og at terminaludvidelsen er fremtidssikret og bæredygtig på de områder, der giver mening og er mulige. Alle der er en del af udvidelse samarbejdet har derfor underskrevet et manifest om bæredygtighed, hvor de forpligter sig til at vælge de bæredygtige materialer og løsninger.

-  Det skal være et byggeri, der viser Danmark, når det er bedst: Smuk nordisk arkitektur, grøn omtanke, tilgængelighed, rummelighed og ukompliceret service, hvor det hele er indenfor rækkevidde. For selvom lufthavnen vokser, vil man som passager i CPH fortsat opleve at have alt under ét tag – modsat mange andre lufthavne i resten af verden, siger Thomas Woodbye, direktør i Københavns Lufthavn CPH til TV2/Lorry.

Første etape af byggeriet skal efter planen stå færdigt i 2023. Anden fase ventes at kunne tages i brug enten i 2028 eller 2029.

Orbicon er samtidig i gang med at projektere den nye Bagage Drop for lufthavnen.
 

Fakta 
•    Bygherre: Københavns Lufthavne
•    Arkitekter: Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Zeso Architects
•    Størrelse: 80.000 m2
 

Erik Severin

Forretningsudviklingschef
+45 22 10 72 38
Del denne side