Ærøs el-færge baner vejen

Ærøs el-færge baner vejen

08 september 2017

Ærø får en ny elfærge, der skal sejle hele 22 sømil mellem opladning. Teknikken er ny, og projektet har derfor modtaget udviklingsstøtte af EU. Orbicon har som rådgivende ingeniør hjulpet med at projektere ombygningen af færgelejerne, samt planlægning af overgang fra gammel til ny færge i de tre havne; Søby, Faaborg og Fynshav, hvor den kommende elfærge skal sejle.

"I stedet for at få bygget en ny dieselfærge var det oplagt at få en el-færge. Man kan sige, at det var et modigt valg, da teknologien ikke var fuldt udviklet, da vi gik i gang. Men teknologiudviklingen har været en del af projektet, og vi har haft kompetente folk på Ærø, som har været med til at drive denne udvikling", siger Trine Heinemann, der er projektkoordinator hos E-ferry.

Ærø har planlagt at være selvforsynende med CO2-neutral energi i 2025. Vindmøller producerer allerede 120 % af øens årlige elforbrug, så det giver god mening for dem, at bruge noget af denne energi til færgedriften.

"En el-færge vil også spare på driften – bl.a. er udgifterne til ”brændstof” en del lavere", siger Trine Heinemann.

Når færgen efter forventning indsættes i 2018, vil det være besværet værd. Energiforbruget er det halve og sejltiden forkortes fra 70 til 55 minutter.

Kort tid til opladning

Da en el-færge skal ”fyldes op” oftere end en traditionel dieselfærge, har der været særlige krav til tidsoptimering: 
 
"Når færgen ligger til i Søby tæller hvert eneste minut. Automatiseringen af fortøjningen og tilkobling af ladeenhed er derfor en vigtig del af anlæggene, så færgen kan nå at lade op, før den skal afsted igen”, fortæller Daniel Virgilsen, der er projektleder i Orbicon.

Færgen er den første nybyggede el-færge, der kommer i drift i Danmark. En af de helt store udfordringer har været at planlægge, hvordan man ombygger landanlæggene i Fynshav og Faaborg til den ny el-færge, samtidig med at den igangværende færgedrift på de to anlæg generes mindst muligt. Her er Orbicon bl.a. i gang med at projektere tilpasninger, så både den nye el-færge og den gamle færge kan ligge til i færgelejerne. Det skal give færgeselskabet mest muligt fleksibilitet i overgangen til idriftsættelse af den nye færge.
Del denne side